Sömn

Många lider av sömnbesvär

Vi är många i dag som lever ett hektiskt liv med otaliga järn i elden, samtidigt som tempot i samhället accelererat enormt mycket på senaste år.

I dag ska allting ske mycket snabbt och alla vill ha svar omgående. Detta kan utgöra en stress i vardagen som så småningom t o m leder till att vi får svårt att varva ner och i förlängningen kanske även förorsakar sömnproblem och sömnsvårigheter.

Man ligger där och vrider och vänder sig i sängen men har svårt att få tag på sömnen. I perioder kan man också vakna nattetid efter en stunds sömn och därmed ha svårt att somna om.

Händer detta bara någon enstaka gång och inte bildar ett mönster som blir svårt att komma ur, så finns det oftast ingen anledning till oro. Man får helt enkelt acceptera att det ibland är på detta viset.

Påverkar dina sömnbesvär dig i vardagen?

Det är först när det börjar påverka oss i vardagen och vi känner att vi inte kommer ur den nedåtgående spiralen som vi kanske måste börja fundera på att ta tag i saken och göra något åt problemet.

Många kanske drar sig för att gå till läkaren för att få hjälp med problemet, av olika orsaker. Man kan tänka på att det faktiskt finns många åtgärder man själv kan pröva för att få bukt med sömnen.

Gå ner i varv innan läggdags

Om man har svårt att somna in på kvällen så kan det handla om att man ska lära sig att varva ner i god tid innan man lägger sig, t ex genom att dämpa belysningen och spela rofylld musik – klassisk musik är något som man konstaterat att både människor och vissa djur blir lugnare av att lyssna på. Man kan också dricka te som har en rogivande inverkan.

Att inte äta mat för sent på kvällen är också något man kan tänka på att undvika. Vi har vant oss vid att ständigt vara uppkopplade, vi tar med oss både tv, dator och mobil in i sängkammaren.

Detta är något som forskare och läkare verkligen rekommenderar oss att undvika att göra, med början minst en timme innan läggdags.

Vaknar man ofta mitt i natten och har svårt att somna om, så kan man prova att dricka ett litet glas mjölk. Man kan också läsa en stund, många blir ofta dåsiga av detta och sömnen kommer snart krypande.

Det finns många olika knep som man själv kan prova på och som kan lösa problemen innan det behöver gå för långt. Detta kan faktiskt vara värt att känna till och testa innan man beslutar sig för att söka hjälp inom vården.